Nobelova cena za fyziku pro rok 1997
1) Claude Cohen-Tannoudji
* 1. 4. 1933 Constantine, Francie
Cohen získal doktorát na pařížské Ecole Normale Supérieure a po jedenácti letech začal vyučovat na College de France. Je znám jako otec francouzské laserové fyziky.
Cohen pracoval na problematice zklidnění kmitajících atomů. Atomy, které kmitají rychlostí až 4000 km/hod, se podařilo pomocí laseru zabrzdit a uvěznit v magnetickém poli. Metoda umožňuje sestrojit mnohem přesnější atomové hodiny. Cohen, Chu a Phillips obdrželi za zmíněný objev Nobelovu cenu v roce 1997.

2) Steven Chu
* 28. 2. 1948 St. Louis, USA

Chu získal doktorát na Californské univerzitě a dále se zabýval kvantovou elektronikou v laboratořích v Holmdelu v NewJersey. V roce 1987 byl jmenován profesorem fyziky na Stanfordově univerzitě v Kalifornii.
Chu pracoval na problematice zklidnění kmitajících atomů. Atomy, které kmitají rychlostí až 4000 km/hod, se podařilo pomocí laseru zabrzdit a uvěznit v magnetickém poli. Metoda umožňuje sestrojit mnohem přesnější atomové hodiny. Cohen, Chu a Phillips obdrželi za zmíněný objev Nobelovu cenu v roce 1997.

3) William D. Phillips
* 1948 Wilkes - Barre, USA

Phillips pracuje v Národním institutu pro normy a technologie v Gaithersburgu ve státě Maryland.
Phillips pracoval na problematice zklidnění kmitajících atomů. Atomy, které kmitají rychlostí až 4000 km/hod, se podařilo pomocí laseru zabrzdit a uvěznit v magnetickém poli. Metoda umožňuje sestrojit mnohem přesnější atomové hodiny. Cohen, Chu a Phillips obdrželi za zmíněný objev Nobelovu cenu v roce 1997.