Nobelova cena za fyziku pro rok 1951
1) sir John Douglas Cockcroft
* 27. 5. 1897  Todmorden, Velká Británie
†
18. 9. 1967 Cambridge, Velká Británie
Cockcroft pocházel z rodiny textilního průmyslníka, své studim zahájil na univerzitě v Manchesteru a dokončil na univerzitě v Cambridgi. Po dokončení studia pracoval v Cavendishově laboratpoři. Později se stal profesorem na univerzitě v Cambridgi a ředitelem Ústavu pro výzkum jaderné energie ve Velké Británii, kde řídil stavbu prvního britského jaderného reaktoru.
Cockcroft se v rámci své vědecké kariéry věnoval téměř výhradně jaderné fyzice. Zabýval se umělou přeměnou atomových jader, pro jejíž studium postavil urychlovač částic. Společně s E. T. S. Waltonem a Rutherfordem uskutečnil první jadernou syntézu, při které urychlenými deuterony bombardovali těžký vodík za vzniku lehkého izotopu helia a neutronu. V období druhé světové války patřil do týmu, který se zabýval vývojem a výrobou britské jaderné bomby. Cockcroft získal společně s Waltonem Nobelovu cenu v roce 1951, a to za objevy a praktické přeměny atomových jader urychlenými částicemi.

2) Ernest Thomas Sinton Walton
* 6. 10. 1903  Dungarvan, Irsko
†  12. 10. 1995 Dublin, Irsko
Walton, syn faráře, vynikal již na střední škole svým výjimečným nadáním pro matematiku a jeho vynikající prospěch jej umožnil zařadit mezi studenty Cavendishovy laboratoře v Cambridgi. V Cambridgi se setkal sesvým budoucím spolupracovníkem Cockcroftem, se kterým byl nakonec oceněn Nobelovou cenou. Na konec své kariéry působil jako profesor na univerzitě v Dublinu.
Waltonova práce byla zaměřena na ppoznávání atomového jádra, k čemuž velkou měrou přispěla i spolupráce s již zmiňovaným Cockcroftem. Podařilo se tak přeměnit jádra lithia, pomocí bombardování urychlenými protony, na dva atomy helia. Waltonbyl v roce 1951 oceněn Nobelovou cenou, stejně jako Cockcroft, za konstrukci urychlovače a studium jaderných reakcí.