Nobelova cena za fyziku pro rok 1944
Isidor Isaak Rabi
* 29. 7. 1898  Rymánow, Polsko
15. 12., 1958 Curych, Švýcarsko
Krátce po Rabiho narozeni se jeho rodiče přestěhovali do USA, kde Rabi již na základní škole vynikal jako výborný žák. Univerzitu vystudoval v Ithace, ale ve studiu fyziky pokračoval na Columbijské univerzitě v New Yorku, kde také promoval. To Rabimu stále nebylo dostačující, a tak odjel na dvouletý studijní pobyt do Evropy, kde získává další vědomosti a zkušenosti u fyziků Bohra, Pauliho, Heisenberga atd. Po návratu do USA se stal roku 1929 profesorem na Columbijské univerzitě v New Yorku.
Rabi se věnoval i se svými studenty výzkumu magnetických vlastností jader atomů. Pro tuto výzkumnou činnost ovšem neexistovalo potřebné přístrojové vybavení, a Rabi tak byl vlastně přinucen sestavit nový přístroj - NMR. Pod zkratkou NMR se skrývá přístroj, který měří magnetické vlastnosti rezonanční metodou, a který se v jistých modifikacích používá pro diagnostiku materiálů dodnes. Asi nejznámější a nejvýznamnější aplikací je NMR - počítačová tomografie. V dalších letech, p roce 1949, vypracoval elektrickou rezonanční metodu pro měření dipólových momentů molekul. Za významnou práci v oblasti jaderných rezonančních metod obdržel Rabi v roce 1944 Nobelovu cenu.