Nobelova cena za fyziku pro rok 1925
1) James Franck
* 26. 8. 1882  Hamburk, Německo
21. 5. 1946  Gottingen, Německo
James Franck pocházel ze zámožné židovské rodiny. Svá univerzitní studia zahájil v Heidelbergu studiem chemie, ale pokračoval studiem fyziky na univerzitě v Berlíně, kde získal doktorát a stal se tam i profesorem. Profesorem experimentální fyziky se stal roku 1921 na univerzitě v Gottingenu, kde působil až do nástupu Hitlera k moci. Tehdy se odstěhoval do USA na univerzitu v Chicagu, kde působil jako profesor.
V době svého působení v Berlíně se Franck zabýval, spolu s Hertzem, závislostí stupně ionizace na energie jí způsobujících elektronů v parách rtuti. Dokázal, že atomy rtuti pohlcují energii elektronů po kvantech a dále studoval kvantový charakter fotochemických reakcí. V USA pokračoval ve své práci na využití kvantové mechaniky k výkladu mezimolekulárních sil. Tato jeho poslední významná práce byla potvrzena i experimentálně. Již jako držitel Nobelovy ceny, kterou získal společně s Hertzem v roce 1925, se postavil na konci války (v roce 1945) do čela vědců, protestujících proti použití atomové bomby.

2) Gustav Hertz
* 22. 7. 1887 Hamburk, Německo
30. 10. 1975 Hamburk, Německo
Gustav Hertz se i přes advokátní tradici své rodiny, rozhodl pravděpodobně dle příkladu svého strýce Heinricha Hertze, pro studium přírodních věd. Svá studia zahájil na univerzitě v Gottinenu a pokračoval na univerzitách v Mnichově a Berlíně. Několik let působil jako fyzik ve Philipsových laboratořích v Holandsku. Roku 1925 byl jmenován profesorem fyziky v Halle a později v Lipsku.
Středem zájmu Gustava Hertze bylo studium plynů a jejich interakce s pohybujícími se elektrony. Práci prováděl s J. Franckem a zjistil, že atomy plynů pohlcují energii elektronů, ale pouze v určitých kvantech. Atomy plynu pohlcovali energie vždy pro ně v charakteristických kvantech, při čemž docházelo k vyzařování specifické spektrální čáry světla. Ze spektra zmíněného vyzářeného světla se pak dá určit pomocí Planckova vztahu pohlcená energie elektronu. Touto prací Franck a Hertz experimentálně potvrdili Bohrův kvantový model atomu a společně obdrželi Nobelovu cenu.