Nobelova cena za fyziku pro rok 1911
Wilhelm Carl Werner Wien
* 13. 1. 1864  Gaffken, Německo
30. 8. 1928  Mnichov, Německo
Svá univerzitní studia začal Wien vGottingenu, kde se věnoval především matematice a obecně přírodním vědám. Po dokončení studia přechází jako asistent do fyzikálního ústavu v Berlíně, kde také obhajuje disertační doktorandskou práci. Jako čerstvý držitel doktorátu na čtyři roky opustil vědeckou práci a věnoval se plně rodině. Po dalších šesti letech se stal docentem fyziky na technice v Cáchách. Při své další vědecké činnosti prošel univerzity v e Wurtzburgu, Lipsku, Berlíně a svoji kariéru zakončil na univerzitě v Mnichově.
Wien se po většinu své vědecké kariéry zabýval problematikou záření černého tělesa, pro které zformuloval obecně platná pravidla, nazvaná po něm jako Wienův zákon. Podle něho se s rostoucí teplotou černého tělesa posouvá vyzařované spektrum ke krátkým vlnovým délkám. Jeho druhým oborem působení byla problematika elektrických výbojů v plynech a katodového záření. Při své práci se přiblížil samotné hranici kvantových jevů, které zpracovaly a rozvinuly jeho následníci, jako byl např. M. Planck. Nobelova cena byla Wienovi udělena za objevy zákonů tepelného záření.