Nobelova cena za fyziku pro rok 1904
sir John William Strutt Rayleigh
* 12. 11. 1842  Langford Grove, Velká Británie
30. 6. 1919  Withjam, Velká Británie
Sir Rayleigh byl studentem Trinity College v Cambridge, kde také dosáhl vědecké hodnosti a v roce 1879 převzal profesuru po fyzikovi J.C. Maxwellovi. O osm let později se stává profesorem přírodních věd v Britském královském institutu v Londýně a jeho dalším místem působnosti byla anglická akademie věd Royal Society v Londýně. Jeho působnost nebyla široká jen co se týče množství institucí, ale především i co se týče počtu oborů fyziky, kterým se věnoval.
Jen namátkou můžeme uvést několik oborů a prací, kterým se sir Rayleigh věnoval. Poměrně obsáhle studoval šíření vln na povrchu kondenzovaných látek, dále významně přispěl ke zpracování dynamiky tření v plynech a kapalinách a společně s Ramsayem objevil Argon. Další jeho významnou prací bylyvýzkumy v oboru optiky a zpracování teorie rozptylu světla na částicích menších, než je vlnová délka světla. Nakonec se sir Rayleigh zabýval zářením černého tělesa, což se však nepodařilo ani společně s Wienem uspokojivě zformulovat. Posledně zmíněnou prací však dal podnět pro Plancka, což mělo za konečný důsledek formulaci kvantové teorie a tím i vznik kvantové fyziky. I když sir Raylight dal podnět ke vznik kvantové fyziky, Nobelovu cenu obdržel za soubor významných objevů v klasické fyzice.